Expertises

Het recht van reclame

In het geval de afnemer van goederen de facturen na de levering niet betaalt, kan je als leverancier het eigendom van deze geleverde goederen terugvorderen. Dit wordt het recht van reclame genoemd. In de praktijk wordt dit rechtsmiddel vaak vergeten, waardoor er niet vaak een beroep op wordt gedaan. Toch is het goed om van het bestaan van dit rechtsmiddel af te weten.

Wettelijke bepalingen

In de wet staat dat de leverancier recht heeft om het eigendom van een zaak terug te vorderen welke door levering aan de afnemer is overgegaan. Dit rechtsmiddel kan alleen worden ingeroepen bij roerende zaken die geen registergoederen zijn, zoals machines, auto’s of voorraad. Voor een beroep op het reclamerecht moet het dus gaan om de situatie waarbij de leverancier de goederen heeft geleverd, maar de afnemer de facturen (gedeeltelijk) niet heeft betaald. De leverancier haalt door een beroep op haar reclamerecht het eigendom van de geleverde goederen terug door een brief of e-mail te richten aan de afnemer.

Voorwaarden voor een succesvol beroep

Voor een succesvol beroep op het reclamerecht is daarnaast vereist dat er is voldaan aan de wettelijke voorwaarden voor de ontbinding van een overeenkomst. Dit houdt in dat er een opeisbare vordering is, welke niet is voldaan waardoor er sprake is van een tekortkoming. Deze tekortkoming is aanwezig door het niet betalen van de facturen, waarvan de betalingstermijn is verlopen. Ten slotte moeten de gevolgen van het beroep op het reclamerecht gerechtvaardigd zijn ten opzichte van de tekortkoming. Wanneer een ondernemer een auto afneemt omdat hij deze nodig heeft voor de uitoefening van zijn onderneming en daarbij slechts een bedrag van € 1.000,00 van de koopprijs van € 30.000,00 onbetaald heeft gelaten, wordt de ontbinding als gevolg van het beroep op het reclamerecht niet gerechtvaardigd.

Gevolgen van een rechtsgeldig beroep

Na een rechtsgeldig beroep op het recht van reclame gaat het eigendom van de geleverde goederen terug naar de leverancier en wordt de koop ontbonden. Een verschil met de ontbinding van de overeenkomst is dat er bij een beroep op het reclamerecht geen mogelijkheid bestaat om schadevergoeding te vorderen.

Toepassing bij faillissement of surseance van betaling

Een beroep op het reclamerecht door de leverancier is ook mogelijk in het geval van faillissement of in het geval van surseance van betaling van de afnemer. Het voordeel van het beroep op het reclamerecht in tegenstelling tot het beroep op ontbinding bij faillissement of surseance van betaling is dat het eigendom van de zaken na een beroep op het reclamerecht automatisch teruggaat naar de leverancier en er dus geen vordering in de faillissementsboedel ontstaat.

Terugvordering van gedeeltelijke betaling

Het kan zo zijn dat de afnemer slechts een gedeelte van de koopsom voor de zaken heeft betaald. De hoofdregel is dan dat de leverancier door een beroep op haar reclamerecht slechts het niet betaalde deel kan terugvorderen en de koop voor dit gedeelte ontbindt. Dit is het geval bij situaties waarbij er bijvoorbeeld goederen per eenheid worden geleverd, zoals per liter of per kilo. Het gedeelte dat onbetaald is gelaten, wordt dan omgerekend naar de eenheid die vervolgens kan worden teruggevorderd. Stel de leverancier levert 10 liter water voor € 1.000,00 en de afnemer heeft slechts € 300,00 voldaan, dan kan de leverancier 7 liter water terugvorderen door middel van een beroep op haar reclamerecht.

Geen duidelijk deel van de zaak

Het kan daarentegen ook zo zijn, dat er geen sprake is van een duidelijk deel van de zaak, zoals bij het voornoemde voorbeeld van de levering van een auto. Wanneer de afnemer slechts een gedeelte betaalt, bijvoorbeeld € 10.000,00 dan kan de leverancier het reeds betaalde deel van de koopprijs retourneren en vervolgens de gehele auto terugvorderen door zijn recht van reclame uit te oefenen.

Vervaltermijnen

Het reclamerecht vervalt na zes weken na de betalingstermijn of zestig dagen na de datum dat de afnemer of een derde in opdracht van de afnemer de goederen heeft ontvangen. Daarnaast vervalt de bevoegdheid tot het terugvorderen van de goederen wanneer de goederen zijn doorverkocht of reeds zijn verwerkt in een ander product.

Geen contractuele vastlegging nodig

In tegenstelling tot het eigendomsvoorbehoud hoeft het recht van reclame niet contractueel worden vastgelegd om hier een beroep op te kunnen doen. Soms is het eigendomsvoorbehoud niet helemaal goed opgeschreven of zijn de algemene voorwaarden waarin het eigendomsvoorbehoud is opgenomen niet van toepassing verklaard. In dat geval kan het reclamerecht een belangrijke rol spelen door het als laatste redmiddel in te zetten.

Onderneem tijdig actie

Heb je als ondernemer goederen geleverd en worden de facturen niet voldaan? Schakel ons dan tijdig in voor een succesvol beroep op het reclamerecht, aangezien de termijnen voor het beroep kort zijn. Voor verdere vragen of begeleiding kunt u gerust contact opnemen met Ali Arslan, Hasan Kaya, Jarno Smit of Bowien Ravesteijn.

Arslan & partners

Arslan & partners advocaten

Arslan & partners levert juridische expertise voor mens & zaak. Onze advocaten zijn er voor de ondernemer én de mens achter de ondernemer, omdat we als geen ander weten hoe de zaak en je persoonlijke leven met elkaar verweven zijn. 

Onze advocaten kennen de regio én elkaar door en door. Wij versterken elkaar door onze veelzijdigheid en individuele specialismen. Alleen de beste oplossing, voor mens & zaak, is voor ons goed genoeg.

Heb je een vraag of wil je direct een adviesgesprek aanvragen?
Onze specialist Bowien Ravesteijn helpt je graag verder.