Werknemer ziek vanwege arbeidsconflict – VSO mogelijk?
Kun je een VSO sluiten met werknemer die ziek is als gevolg van een arbeidsconflict? En waar moet je dan als werkgever op letten?
Voorbeeld
Inge heeft een vast contract en is al enige tijd ziek vanwege een arbeidsconflict met haar werkgever. Er zijn meerdere pogingen gedaan om dit arbeidsconflict op te lossen, helaas tevergeefs. Partijen komen in overleg een vertrekregeling overeen en sluiten een vaststellingsovereenkomst (VSO).
Waar moeten werkgever en werknemer bij het sluiten van een VSO op letten?
Het is belangrijk dat de werknemer zich vóórdat de VSO wordt ondertekend, weer beter meldt. Deze betermelding dient de werkgever vervolgens ook officieel door te geven aan UWV. Betermelding voorafgaand aan ondertekening van de VSO is voor beide partijen van belang. Voor de werkgever omdat hij mogelijk direct of indirect de kosten moet dragen van de Ziektewetuitkering. Immers, als de werknemer ziek uit dienst gaat, geen nieuwe baan heeft, en geen aanspraak kan maken op een WW-uitkering, komen de kosten voor rekening van de werkgever.
Wanneer de werkgever eigenrisicodrager is, komt hier nog bij dat hij verantwoordelijk is voor de re-integratie. Voor de werknemer is de betermelding bij UWV ook van belang. Wanneer de werknemer ziek uit dienst gaat, kan dit door UWV worden gezien als een benadelingshandeling, waardoor de werknemer helemaal geen recht heeft op een WW-uitkering of een Ziektewetuitkering.
Let op:
Een betermelding moet wel realistisch zijn en passen bij de feitelijke situatie. Het is raadzaam om de bedrijfsarts bij deze beoordeling te betrekken.
Tip:
Ook in deze situatie is het raadzaam om de werknemer te ondersteunen bij het vinden van een nieuwe baan of het aanvragen van een WW-uitkering. Zo voorkom je dat als de werknemer binnen vier weken na de einddatum van het contract ziek wordt, je als werkgever direct of indirect de kosten moet dragen voor een eventuele Ziektewetuitkering.
Meer weten over de zieke werknemer uit dienst? Lees ook de andere artikelen: